Het effect van psychologische dynamiek:
het appèl van de ander

Als vertrouwenspersoon wil je er zijn voor de ander. Je luistert, begeleidt en biedt ruimte. Maar ongemerkt kan de ander ook verwachtingen, emoties of rollen bij jou oproepen. Herken je dat? Weet je wat de ander – vaak onbewust – bij jóú losmaakt?

Elke gesprekspartner doet een appèl op jou. Herkennen wat er gebeurt in het gesprek begint bij zelfreflectie:

  • Wat voel jij tijdens het gesprek?
  • Welke neiging komt in je op – en is dat helpend?

Ook als je professioneel en objectief probeert te blijven, doet een ander, bewust of onbewust, een psychologisch appèl op jou en roept verschillende reacties bij je op afhankelijk van de context en de relatie tussen jou en de ander. Het kan leiden tot gevoelens van verplichting, schuld, of juist tot een gevoel van verbondenheid of genegenheid. Overdracht, waarbij gevoelens uit eerdere relaties op de huidige situatie worden geprojecteerd, kan ook een rol spelen.

Het appèl herkennen als gesprekstechniek

Het appèl is de onderstroom in het gesprek: wat de ander bij jou oproept, en welke reactie dat in jou losmaakt. Het effect van een appel is afhankelijk van de context, de relatie tussen de betrokkenen, en de persoonlijke geschiedenis. Voor vertrouwenspersonen is het cruciaal om deze dynamiek te herkennen, je bewust te zijn van de mogelijke psychologische effecten en je eigen reactie in het contact met de melder te onderzoeken. Niet om de ander in een hokje te stoppen, maar om bewust te blijven van wat er tussen jullie gebeurt.

Herken je bijvoorbeeld:

  • de ‘ijverige leerling’ die gretig jouw advies wil?
  • het ‘zielige vogeltje’ dat je zou willen redden?
  • of de ‘strijdmakker’ die jou meesleept in zijn strijd?

Door deze dynamiek te herkennen, krijg je meer grip op wat er psychologisch tussen jou en de ander speelt. En dat helpt je om professioneel te blijven en je rol als vertrouwenspersoon stevig te houden.

Sterk staan in je rol als vertrouwenspersoon door de bijscholing ‘Psychologische valkuilen’

Wil je beter leren omgaan met dit soort gesprekssituaties? In onze bijscholing Psychologische valkuilen leer je (naast veel andere onderwerpen) de verschillende vormen van appèl herkennen, en hoe je professioneel overeind blijft – ook in gesprekken met veel emotionele lading of verborgen verwachtingen. Want vertrouwen geven begint bij stevig staan.

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog? Neem gerust contact met ons op.