Algemene voorwaarden voor onze opleidingen, trainingen en diensten

In de basis zijn de voorwaarden van NRTO van toepassing. Die voorwaarden kun je hier inzien en downloaden. Daarnaast gelden er aanvullende voorwaarden. Je vindt deze aanvullende voorwaarden hieronder.

Aanvullende algemene voorwaarden Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen (v4.0)
Algemeen

  1. Op alle diensten van het Landelijke Instituut Vertrouwenspersonen (LIVP), inclusief de merken/ labels die door LIVP gevoerd worden, zijn de algemene voorwaarden (voor zowel consumenten als voor zakelijke klanten) van het NRTO van toepassing.
  2. Bovenop deze algemene voorwaarden van het NRTO, gelden onderstaande aanvullende algemene voorwaarden van het LIVP.

Onderwijs- en examenreglement

  1. De geaccrediteerde opleiding en de bij- en nascholingen van het LIVP kennen een 100% aanwezigheidsverplichting. Dit is een vereiste van de beroepsvereniging Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen. Vrijstellingen op basis van reeds aanwezige kennis en ervaring zijn niet mogelijk. Een cursist die niet kan voldoen aan de 100% aanwezigheid mogen wij geen bewijs van deelname (voor de Basisopleiding) of certificaat (voor de bij- en nascholingen) verstrekken.
  2. Mocht de cursist door overmacht niet aan de 100% aanwezigheidsverplichting kunnen voldoen, dan zal het LIVP zich inspannen om andere oplossingen – tegen een meerprijs – aan te bieden.
  3. Voor de erkende Basisopleiding Vertrouwenspersoon geldt:
    1. Afwezigheid op dag 1 (opbouw en grondbeginselen) is niet mogelijk. Mocht de cursist op dag 1 niet aanwezig (kunnen) zijn, dan beschouwt het LIVP dit als een annulering (zie de algemene voorwaarden voor de consequenties van annulering).
    2. Bij afwezigheid op dag 2, 3, of 4 kan de cursist – indien er beschikbaarheid is – deze dag voor 395 euro inhalen in een andere groep op een andere dag en locatie.
    3. Wanneer het niet mogelijk is cursusdag 2 of 3 in te halen, kan voor 395 euro een huiswerkopdracht worden gemaakt die in een persoonlijke sessie met een trainer wordt besproken.
    4. Wanneer het niet mogelijk is een cursusdag in te halen, en de cursist niet kiest voor het maken en bespreken van een huiswerkopdracht, gelden de bijbehorende kosten van tussentijdse beëindiging (zie algemene voorwaarden NRTO).
    5. Wanneer een cursist minder dan een dagdeel afwezig is op een cursusdag, kan in overleg met de trainer gezocht worden naar een manier om de gemiste stof (het liefst op de dag zelf) in te halen of vindt een extra opdracht plaats (in overleg met het secretariaat worden de kosten hiervoor bepaald).
    6. Wanneer een cursist een dagdeel of meer afwezig is op een cursusdag, beschouwt het LIVP dit als een gemiste hele dag.
    7. Afwijking van de aangeboden volgorde van de dagen is niet mogelijk.
    8. De cursus dient rekenend vanaf de startdatum binnen 6 maanden te worden afgerond.
  4. Voor het kunnen ontvangen van een bewijs van deelname moet de cursist voldoen aan de volgende voorwaarden:
    1. 100% aanwezigheid en actieve deelname;
    2. alle opdrachten (incl. presentatie, invullen leerdoelen, reflectieverslagen en evaluatie) met een voldoende te hebben afgerond;
    3. en het cursusgeld (en evt overige facturen) volledig te hebben voldaan.
  5. Indien niet wordt voldaan aan de voorwaarden voor het afronden van de opleiding, wordt geen bewijs van deelname verstrekt.
  6. Indien de factuur niet voldaan is binnen de gestelde betalingstermijn, ontvangt de deelnemer na betaling en afronding van de opleiding een digitaal bewijs van deelname per email i.p.v. een gedrukt papieren exemplaar op de laatste dag.
  1. Voor een erkende bij- en nascholing (BNS) geldt:
    1. Wanneer een cursist bij een BNS van 1 cursusdag minder dan een uur afwezig is, kan dat overbrugd worden met een extra actie/ opdracht op de dag zelf. Meer dan een uur afwezigheid op een BNS van 1 cursusdag is niet mogelijk.
    2. Wanneer een cursist bij een meerdaagse BNS minder dan een uur afwezig is, kan dat overbrugd worden met een extra actie/ opdracht op de dag zelf. Wanneer een cursist meer dan een uur, maar minder dan een dagdeel afwezig is op een cursusdag, kan in overleg met de trainer gezocht worden naar een manier om de gemiste stof (het liefst op de dag zelf) in te halen of vindt een extra opdracht plaats (in overleg met het secretariaat worden de kosten hiervoor bepaald). Meer dan een dagdeel afwezigheid op een meerdaagse BNS is niet mogelijk.
  2. De cursist die tijdens de cursus na gewaarschuwd te zijn de orde verstoort, kan door de trainer uit de betreffende bijeenkomst worden verwijderd. Na afloop wordt – al dan niet telefonisch – een toelichtend gesprek gevoerd. Bij recidive kan de cursist door de directie van het LIVP definitief worden verwijderd uit de cursus.
  3. Het maken van beeld- en of geluidsopnames van de cursusdagen is niet toegestaan. Mocht de cursist dit toch doen, dan zal de cursist worden verwijderd van de opleiding.

Overeenkomst

  1. Lid 1: LIVP zal zo veel mogelijk rekening houden met de door de deelnemer aangegeven voorkeursdata en -locaties, maar behoudt zich het recht voor een training bij onvoldoende deelname te annuleren tot drie dagen voor de eerste trainingsdag.
    De deelnemers zullen van een annulering zo spoedig mogelijk op de hoogte worden gesteld. Het LIVP zal in dat geval zo spoedig mogelijk andere trainingsdata/locaties aanbieden.
    Als het LIVP vervolgens besluit om een training in het geheel niet meer aan te bieden, wordt dat zo spoedig mogelijk aan de deelnemers kenbaar gemaakt.
    Eventuele reeds aan het LIVP terzake gedane betalingen zullen door LIVP aan de opdrachtgever / deelnemer worden terugbetaald binnen 14 dagen nadat de verplichting tot terugbetaling is komen vast te staan.
    Lid 2: Het LIVP behoudt zich het recht voor indien noodzakelijk de groepssamenstelling, trainingslocatie, lesdagen, aanvangstijden en trainers tussentijds te wijzigen of op te schorten
  2. Bij inschrijving van de cursist gaat deze cursist (na aanvaarding door het LIVP) met het LIVP een overeenkomst aan. Deze overeenkomst kan geschieden als consument of als zakelijke klant. Mocht de cursist tussen de totstandkoming en de afronding van de cursus, de factuur alsnog door een zakelijk klant (vaak de werkgever) willen laten voldoen, dan zal een nieuwe overeenkomst worden opgesteld. Hiervoor worden administratiekosten in rekening gebracht ad. 49,50 euro.
  3. Het LIVP houdt zich het recht voor om inschrijvingen van cursisten – op goede gronden – te weigeren.

In de basis zijn de voorwaarden van NRTO van toepassing. Die voorwaarden kun je hier inzien en downloaden. Daarnaast gelden er aanvullende voorwaarden. Je vindt deze aanvullende voorwaarden hieronder.

Aanvullende algemene voorwaarden Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen (v4.0)
Algemeen

  1. Op alle diensten van het Landelijke Instituut Vertrouwenspersonen (LIVP), inclusief de merken/ labels die door LIVP gevoerd worden, zijn de algemene voorwaarden (voor zowel consumenten als voor zakelijke klanten) van het NRTO van toepassing.
  2. Bovenop deze algemene voorwaarden van het NRTO, gelden onderstaande aanvullende algemene voorwaarden van het LIVP.

Onderwijs- en examenreglement

  1. De geaccrediteerde opleiding en de bij- en nascholingen van het LIVP kennen een 100% aanwezigheidsverplichting. Dit is een vereiste van de beroepsvereniging Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen. Vrijstellingen op basis van reeds aanwezige kennis en ervaring zijn niet mogelijk. Een cursist die niet kan voldoen aan de 100% aanwezigheid mogen wij geen bewijs van deelname (voor de Basisopleiding) of certificaat (voor de bij- en nascholingen) verstrekken.
  2. Mocht de cursist door overmacht niet aan de 100% aanwezigheidsverplichting kunnen voldoen, dan zal het LIVP zich inspannen om andere oplossingen – tegen een meerprijs – aan te bieden.
  3. Voor de erkende Basisopleiding Vertrouwenspersoon geldt:
    1. Afwezigheid op dag 1 (opbouw en grondbeginselen) is niet mogelijk. Mocht de cursist op dag 1 niet aanwezig (kunnen) zijn, dan beschouwt het LIVP dit als een annulering (zie de algemene voorwaarden voor de consequenties van annulering).
    2. Bij afwezigheid op dag 2, 3, of 4 kan de cursist – indien er beschikbaarheid is – deze dag voor 395 euro inhalen in een andere groep op een andere dag en locatie.
    3. Wanneer het niet mogelijk is cursusdag 2 of 3 in te halen, kan voor 395 euro een huiswerkopdracht worden gemaakt die in een persoonlijke sessie met een trainer wordt besproken.
    4. Wanneer het niet mogelijk is een cursusdag in te halen, en de cursist niet kiest voor het maken en bespreken van een huiswerkopdracht, gelden de bijbehorende kosten van tussentijdse beëindiging (zie algemene voorwaarden NRTO).
    5. Wanneer een cursist minder dan een dagdeel afwezig is op een cursusdag, kan in overleg met de trainer gezocht worden naar een manier om de gemiste stof (het liefst op de dag zelf) in te halen of vindt een extra opdracht plaats (in overleg met het secretariaat worden de kosten hiervoor bepaald).
    6. Wanneer een cursist een dagdeel of meer afwezig is op een cursusdag, beschouwt het LIVP dit als een gemiste hele dag.
    7. Afwijking van de aangeboden volgorde van de dagen is niet mogelijk.
    8. De cursus dient rekenend vanaf de startdatum binnen 6 maanden te worden afgerond.
  4. Voor het kunnen ontvangen van een bewijs van deelname moet de cursist voldoen aan de volgende voorwaarden:
    1. 100% aanwezigheid en actieve deelname;
    2. alle opdrachten (incl. presentatie, invullen leerdoelen, reflectieverslagen en evaluatie) met een voldoende te hebben afgerond;
    3. en het cursusgeld (en evt overige facturen) volledig te hebben voldaan.
  5. Indien niet wordt voldaan aan de voorwaarden voor het afronden van de opleiding, wordt geen bewijs van deelname verstrekt.

Indien de factuur niet voldaan is binnen de gestelde betalingstermijn,  ontvangt de deelnemer na betaling en afronding van de opleiding een digitaal bewijs van deelname per email i.p.v. een gedrukt papieren exemplaar op de laatste dag.

  1. Voor een erkende bij- en nascholing (BNS) geldt:
    1. Wanneer een cursist bij een BNS van 1 cursusdag minder dan een uur afwezig is, kan dat overbrugd worden met een extra actie/ opdracht op de dag zelf. Meer dan een uur afwezigheid op een BNS van 1 cursusdag is niet mogelijk.
    2. Wanneer een cursist bij een meerdaagse BNS minder dan een uur afwezig is, kan dat overbrugd worden met een extra actie/ opdracht op de dag zelf. Wanneer een cursist meer dan een uur, maar minder dan een dagdeel afwezig is op een cursusdag, kan in overleg met de trainer gezocht worden naar een manier om de gemiste stof (het liefst op de dag zelf) in te halen of vindt een extra opdracht plaats (in overleg met het secretariaat worden de kosten hiervoor bepaald). Meer dan een dagdeel afwezigheid op een meerdaagse BNS is niet mogelijk.
  2. De cursist die tijdens de cursus na gewaarschuwd te zijn de orde verstoort, kan door de trainer uit de betreffende bijeenkomst worden verwijderd. Na afloop wordt – al dan niet telefonisch – een toelichtend gesprek gevoerd. Bij recidive kan de cursist door de directie van het LIVP definitief worden verwijderd uit de cursus.
  3. Het maken van beeld- en of geluidsopnames van de cursusdagen is niet toegestaan. Mocht de cursist dit toch doen, dan zal de cursist worden verwijderd van de opleiding.

Overeenkomst

  1. Lid 1: LIVP zal zo veel mogelijk rekening houden met de door de deelnemer aangegeven voorkeursdata en -locaties, maar behoudt zich het recht voor een training bij onvoldoende deelname te annuleren tot drie dagen voor de eerste trainingsdag.
    De deelnemers zullen van een annulering zo spoedig mogelijk op de hoogte worden gesteld. Het LIVP zal in dat geval zo spoedig mogelijk andere trainingsdata/locaties aanbieden.
    Als het LIVP vervolgens besluit om een training in het geheel niet meer aan te bieden, wordt dat zo spoedig mogelijk aan de deelnemers kenbaar gemaakt.
    Eventuele reeds aan het LIVP terzake gedane betalingen zullen door LIVP aan de opdrachtgever / deelnemer worden terugbetaald binnen 14 dagen nadat de verplichting tot terugbetaling is komen vast te staan.
    Lid 2: Het LIVP behoudt zich het recht voor indien noodzakelijk de groepssamenstelling, trainingslocatie, lesdagen, aanvangstijden en trainers tussentijds te wijzigen of op te schorten
  2. Bij inschrijving van de cursist gaat deze cursist (na aanvaarding door het LIVP) met het LIVP een overeenkomst aan. Deze overeenkomst kan geschieden als consument of als zakelijke klant. Mocht de cursist tussen de totstandkoming en de afronding van de cursus, de factuur alsnog door een zakelijk klant (vaak de werkgever) willen laten voldoen, dan zal een nieuwe overeenkomst worden opgesteld. Hiervoor worden administratiekosten in rekening gebracht ad. 49,50 euro.
  3. Het LIVP houdt zich het recht voor om inschrijvingen van cursisten – op goede gronden – te weigeren.
Algemene voorwaarden diensten Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen (v3.2)
artikel 1. Algemeen

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen (LIVP), inclusief de merken/ labels die door LIVP gevoerd worden, hierna te noemen: “Opdrachtnemer”, en een Opdrachtgever waarop Opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan door Opdrachtnemer derden dienen te worden betrokken.
  3. De algemene voorwaarden zijn eveneens geschreven voor de medewerkers van Opdrachtnemer en zijn directie.
  4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop¬ of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Opdrachtnemer en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
  6. Als onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
  7. Mocht zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
  8. Als Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.

artikel 2. Offertes en aanbiedingen

  1. Alle offertes en aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, kan aan de offerte of aanbieding op generlei wijze enig recht worden ontleend indien het product waarop de offerte of de aanbieding betrekking heeft in de tussentijd niet meer beschikbaar is.
  2. Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
  3. De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief btw en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis- en verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
  4. Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.
  5. Een samengestelde prijsopgave verplicht Opdrachtnemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.

artikel 3. Contractsduur; uitvoeringstermijnen, risico-overgang, uitvoering en wijziging overeenkomst; prijsverhoging

  1. De overeenkomst tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
  2. Is voor de uitvoering van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde zaken een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de Opdrachtgever Opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen. Opdrachtnemer dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.
  3. Er zal door Opdrachtnemer deze overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
  4. Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
  5. Indien door Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van de Opdrachtgever of een door de Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt de Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
  6. Levering geschiedt af bedrijf van Opdrachtnemer. De Opdrachtgever is verplicht de zaken af te nemen op het moment dat deze hem ter beschikking worden gesteld. Indien de Opdrachtgever afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, dan is Opdrachtnemer gerechtigd de zaken op te slaan voor rekening en risico van de Opdrachtgever. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de Opdrachtgever over op het moment waarop zaken aan de Opdrachtgever ter beschikking staan.
  7. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
  8. Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  9. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/ of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de alsdan gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen. De uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat de Opdrachtgever de gegevens aan Opdrachtnemer ter beschikking heeft gesteld. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.
  10. Als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de Opdrachtgever, van de bevoegde instanties et cetera, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan ook het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Opdrachtnemer zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. De Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
  11. Bij wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen een aanvulling, dan is Opdrachtnemer gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven nadat daarvoor akkoord is gegeven door de binnen Opdrachtnemer bevoegde persoon en de Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het alsdan te bepalen tijdstip waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert geen wanprestatie van Opdrachtnemer op en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen of te annuleren.
  12. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Opdrachtnemer een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of te leveren zaken.
  13. Indien de Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Opdrachtnemer gehouden is, dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van Opdrachtnemer daardoor direct of indirect ontstaan.
  14. Een vast honorarium of vaste prijs zal overeengekomen worden tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, dan is Opdrachtnemer niettemin te allen tijde gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of deze prijs zonder dat de Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van de prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de prijs van grondstoffen, lonen et cetera of op andere gronden die bij het aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren.
  15. Indien de prijsstijging anders dan als gevolg van een wijziging van de overeenkomst meer bedraagt dan 10% en plaatsvindt binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst, dan is uitsluitend de Opdrachtgever die een beroep toekomt op titel 5 afdeling 3 van Boek 6 BW gerechtigd de overeenkomst door een schriftelijke verklaring te ontbinden, tenzij Opdrachtnemer alsdan alsnog bereid is om de overeenkomst op basis van het oorspronkelijk overeengekomen uit te voeren; indien de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op Opdrachtnemer rustende verplichting ingevolge de wet; indien bedongen is dat de aflevering langer dan drie maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zal plaatsvinden; of, bij levering van een zaak, indien is bedongen dat de aflevering langer dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.

artikel 4. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst

  1. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, na het sluiten van de overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen, indien de Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is of indien door de vertraging aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van Opdrachtnemer kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen.
  2. Voorts is Opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd.
  3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
  4. Als Opdrachtnemer tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
  5. De ontbinding aan de Opdrachtgever is toerekenbaar, dan is Opdrachtnemer gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan.
  6. Indien de Opdrachtgever zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, dan is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de Opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.
  7. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Opdrachtnemer, zal Opdrachtnemer in overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de Opdrachtgever in rekening gebracht. De Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te voldoen, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.
  8. Bij liquidatie, van (aanvrage van) surséance van betaling of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven – ten laste van de Opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het Opdrachtnemer vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen danwel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.
  9. Indien de Opdrachtgever een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de werkzaamheden die werden verricht en de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele aan- afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.

artikel 5. Overmacht

  1. Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
  2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van Opdrachtnemer of van derden daaronder begrepen. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
  3. Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  4. Voor zover Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.

artikel 6. Betaling en incassokosten

  1. Betaling dient steeds te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Opdrachtnemer aangegeven. Opdrachtnemer is gerechtigd om periodiek te factureren.
  2. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is , in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
  3. Opdrachtnemer heeft het recht de door Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Opdrachtnemer kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
  4. De Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Opdrachtnemer verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever die geen beroep toekomt op afdeling 6.5.3 (de artikelen 231 tot en met 247 boek 6 BW) is evenmin gerechtigd om de betaling van een factuur om een andere reden op te schorten.
  5. Indien de Opdrachtgever in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de Opdrachtgever. Het verzuim van de Opdrachtgever die een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (particuliere opdrachtgever), treedt in nadat hij is aangemaand tot betaling binnen veertien dagen na de dag van aanmaning en betaling uitblijft. In de aanmaning wordt eveneens aangegeven wat de gevolgen van het uitblijven van betaling zijn. De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is. Indien Opdrachtnemer echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren en de Opdrachtgever geen natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (zakelijke opdrachtgever), komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de Opdrachtgever worden verhaald. De Opdrachtgever is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.

artikel 7. Eigendomsvoorbehoud

  1. Het door in het kader van de overeenkomst Opdrachtnemer geleverde blijft eigendom van Opdrachtnemer totdat de Opdrachtgever alle verplichtingen uit de met Opdrachtnemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
  2. Het door Opdrachtnemer geleverde, dat ingevolge lid 1. onder het eigendomsvoorbehoud valt, mag niet worden doorverkocht en mag nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De Opdrachtgever is niet bevoegd om het onder het eigendomsvoorbehoud vallende te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
  3. Voor het geval Opdrachtnemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Opdrachtnemer en door Opdrachtnemer aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Opdrachtnemer zich bevinden en deze terug te nemen.

artikel 8. Garanties, onderzoek en reclames, verjaringstermijn

  1. De door Opdrachtnemer te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zij bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd. De in dit artikel genoemde garantie is van toepassing op zaken die bestemd zijn voor het gebruik binnen Nederland. Bij gebruik buiten Nederland dient de Opdrachtgever zelf te verifiëren of het gebruik daarvan geschikt is voor het gebruik aldaar en voldoen aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden. Opdrachtnemer kan in dat geval andere garantie- en andere voorwaarden stellen ter zake van de te leveren zaken of uit te voeren werkzaamheden.
  2. De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie geldt voor een periode van 2 maanden na levering , tenzij uit de aard van het geleverde anders voortvloeit of partijen anders zijn overeengekomen. Indien de door Opdrachtnemer verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werd geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die, die door de producent van de zaak ervoor wordt verstrekt, tenzij anders wordt vermeld.
  3. Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik daarvan of gebruik na de houdbaarheidsdatum, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de Opdrachtgever en / of door derden wanneer, zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, de Opdrachtgever of derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht dan wel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De Opdrachtgever komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van omstandigheden waar Opdrachtnemer geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen weersomstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen) et cetera.
  4. De Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken dienen binnen zeven dagen na levering schriftelijk aan Opdrachtnemer te worden gemeld. Eventuele niet zichtbare gebreken dienen terstond, doch in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen, na ontdekking daarvan, schriftelijk aan Opdrachtnemer te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren. De Opdrachtgever dient Opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
  5. Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken en hetgeen waartoe hij Opdrachtnemer opdracht gegeven heeft.
  6. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Opdrachtgever geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
  7. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal Opdrachtnemer de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan dan wel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door de Opdrachtgever, ter keuze van Opdrachtnemer, vervangen of zorgdragen voor herstel daarvan dan wel vervangende vergoeding daarvoor aan de Opdrachtgever voldoen. In geval van vervanging is de Opdrachtgever gehouden om de vervangen zaak aan Opdrachtnemer te retourneren en de eigendom daarover aan Opdrachtnemer te verschaffen, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.
  8. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Opdrachtnemer daardoor gevallen, integraal voor rekening van de Opdrachtgever.
  9. Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijkosten, aan de Opdrachtgever in rekening gebracht worden.
  10. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Opdrachtnemer en de door Opdrachtnemer bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar.

artikel 9. Aansprakelijkheid

  1. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
  2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.
  3. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot maximaal tweemaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  4. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
  5. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
  6. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
  7. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Opdrachtnemer of zijn leidinggevende ondergeschikten.

artikel 10. Vrijwaring

  1. De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Opdrachtnemer toerekenbaar is. Indien Opdrachtnemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Opdrachtnemer zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Opdrachtnemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Opdrachtnemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.

artikel 11. Intellectuele eigendom

  1. Opdrachtnemer behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. Opdrachtnemer heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de Opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.

artikel 12. Vindplaats en wijziging voorwaarden

  1. Deze meest actuele versie van de voorwaarden zijn terug te vinden op livp.nl/overig/voorwaarden/
  2. Van toepassing is steeds de laatst geplaatste, publiekelijk toegankelijke, versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de rechtsbetrekking met Opdrachtnemer.
  3. De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan.

artikel 13. Geschillenregeling en toepasselijk recht

  1. Alle geschillen, ook die welke slechts door een der partijen als zodanig wordt beschouwd, welke tussen partijen mochten ontstaan betreffende de (uitleg van de bepalingen van de) overeenkomst, zowel die van juridische als van feitelijke aard, zullen in eerste aanleg worden voorgelegd aan de Rechtbank in de regio waarin Opdrachtnemer gevestigd is.
  2. Indien bij gerechtelijke uitspraak een of meer artikelen van deze voorwaarden ongeldig worden verklaard, zullen overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Opdrachtnemer en Opdrachtgever in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige, dan wel vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en strekking van de nietige, als wel vernietigde bepalingen in acht worden genomen.
  3. Op de overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Als er vragen/onduidelijkheden zijn vernemen wij die graag.

Met hartelijke groet,

André Kreuze en Leslie la Croix – Directie
Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen
Algolweg 15
3821 BG Amersfoort
Tel: 033-2094000

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief