Hoe brancheorganisaties hun leden kunnen helpen met vertrouwenspersonen

Wat betekent het voor bedrijven en organisaties als het wetsvoorstel wordt aangenomen om vertrouwenspersonen op de werkvloer verplicht te stellen, en zij hier concreet mee aan de slag moeten? André Kreuze, directeur van het Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen (LIVP) beschrijft in deze blog de centrale rol die brancheorganisaties hierin kunnen vervullen voor hun leden. Hoe zij, met hulp van het LIVP, hun leden een flinke stap vooruit kunnen helpen.

Wetsvoorstel
Hoewel het wetsvoorstel om vertrouwenspersonen voor bedrijven verplicht te stellen nog niet is goedgekeurd, verwacht ik niet dat dit nog lang zal duren. Een brancheorganisatie (en ook beroepsverenigingen, werkgeversorganisaties, ondernemersverenigingen, handelsverenigingen, winkeliersverenigingen, businessclubs, en soortgelijke organisaties) is bij uitstek de partij om hun leden hierin te ontzorgen.

Eerste opvang is cruciaal
Immers dat is wat zij doen: de collectieve belangen van hun leden behartigen. Niet gek dus, dat steeds meer brancheorganisaties contact met ons opnemen om na te gaan wat de mogelijkheden zijn om leden te voorzien in o.a. de beschikbaarheid van vertrouwenspersonen. Maar hoe, vragen zij zich af. Het is voor hen een nieuwe tak van sport. Maar wel een serieuze, want uit ervaring weten wij dat juist de eerste opvang van medewerkers die te maken hebben met ongewenste omgangsvormen cruciaal is. Hoe kunnen zij dit het beste aanpakken?

Collectief voordeel
Wij als Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen kunnen brancheorganisaties hierin ontzorgen met een collectief voordeel, zodat brancheorganisaties op hun beurt hun leden kunnen ontzorgen op een financieel aantrekkelijke manier. Wij hebben namelijk een landelijk netwerk van vertrouwenspersonen. Brancheorganisaties die een samenwerking met ons aangaan, kunnen hun leden de bereikbaarheid en beschikbaarheid van een vertrouwenspersoon uit ons netwerk aanbieden, inclusief ondersteuning en advies op het gebied van sociale veiligheid. Zo bieden wij modeldocumenten aan, workshops en trainingen en adviseren wij over het opzetten en implementeren van beleid, maar ook over het instellen van een externe klachtencommissie, bijvoorbeeld.

Continue beschikbaarheid
Ons landelijk dekkend netwerk van vertrouwenspersonen bestaat uit erkende professionals met een brede kennis van (on)gewenste omgangsvormen en integriteit. Veelal zijn zij ook opgeleid als coach of trainer, en daarmee hebben zij een breed pallet aan kennis en ervaring in huis. Vanuit het landelijk netwerk garanderen wij een continue beschik- en bereikbaarheid van vertrouwenspersonen. Ook in vakantieperiodes worden meldingen opgevangen via een centraal telefoonnummer en e-mailadres. Een bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat er een grote mate van flexibiliteit en slagkracht aanwezig is en er snel geschakeld en opgeschaald kan worden. Bovendien zijn de LIVP-vertrouwenspersonen verzekerd voor bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheid. Wel zo zeker!

Financieel vriendelijke oplossing
Het voordeel voor de brancheorganisatie: een financieel vriendelijke oplossing om eigen lidinstellingen te ontlasten bij het aanstellen en opleiden van erkende vertrouwenspersonen en hen te voorzien van aanvullende informatie, modeldocumenten en adviezen. Zo helpen we elkaar met kennis en vakmanschap, maar dat niet alleen. Zo werken we gezamenlijk aan een sociaal veilige (werk)omgeving!

Meer informatie
Wil je meer informatie over de mogelijkheden en de diensten die wij klaar hebben liggen voor brancheorganisaties? Neem dan contact met ons op!

André Kreuze, directeur van het Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen