Voorkom psychosociale arbeidsbelasting (PSA) in 6 stappen

“Bij ons gebeurt dat niet. Er heerst bij ons zo’n fijne werkomgeving.” Ook al lijkt de bedrijfscultuur binnen een organisatie nog zo prettig te zijn, gaan medewerkers goed met elkaar om en worden er regelmatig bedrijfsuitjes georganiseerd, in elk bedrijf kan psychosociale arbeidsbelasting (PSA) voorkomen. Naast PSA onder werknemers kan het ook voorkomen door klanten, patiënten en andere relaties. Hoe voorkom je PSA zoveel mogelijk?

Beleid psychosociale arbeidsbelasting
PSA kan verregaande gevolgen hebben voor zowel medewerkers als de bedrijfscultuur. Al jaren wordt het genoemd als één van de grootste bedrijfsrisico’s. Met een goed beleid rondom PSA wordt in kaart gebracht hoe wordt omgegaan met ongewenst gedrag zoals pesterijen en (seksuele) intimidatie. Het is belangrijk om zorgvuldig om te gaan met het opstellen van een beleid, zodat alle mogelijke risico’s worden genoemd. Hoe stel je dan een dergelijk beleid op? Het LIVP ondersteunt hierbij. Al verschillende organisaties maken inmiddels gebruik van een passend beleid. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

6 stappen tegen PSA
Een werkgever is verplicht een beleid op te stellen ter voorkomen of beperking van PSA. Met deze 6 stappen ga je als organisatie aan de slag met het voorkomen en beperken van PSA.

  1. Voer een PSA-check uit. Hiermee wordt de huidige situatie in kaart gebracht. Neem contact met ons op voor een check.
  2. Stel een zorgvuldig PSA-beleid op.
  3. Stel een vertrouwenspersoon aan.
  4. Leg een klachtenregeling vast.
  5. Sluit een overeenkomst met een externe klachtencommissie.
  6. Sluit je aan bij het LIVP voor onafhankelijke ondersteuning.

Vertrouwenspersoon aanstellen
Een vertrouwenspersoon speelt een belangrijke rol bij het voorkomen en beperken van ongewenste omgangsvormen. Hij of zij begeleidt de medewerker met het probleem, biedt een luisterend oor en ondersteunt bij het bespreekbaar maken binnen de organisatie. De vertrouwenspersoon heeft ook een actieve rol in het signaleren van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer, het – gevraagd en ongevraagd – adviseren van het management en voorlichten van de medewerkers over PSA.

Vertrouwenspersoon worden?
Wil je in jouw organisatie het verschil maken? Met de opleiding Vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen leer je in drie dagen alles over de functie, het opvangen van medewerkers en je positie binnen de organisatie. Na het afronden van de opleiding ben je direct klaar om aan de slag te gaan.

Lees meer over de opleiding Vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen

Bron: www.arboned.nl/nieuws/in-5-stappen-psychosociale-arbeidsbelasting-psa-aanpakken-en-voorkomen